Iwona |
ADMINISTRATOR |

|
|
Do³±czy³: 08 Pa¼ 2006 |
Posty: 182 |
Przeczyta³: 0 tematów
Ostrze¿eñ: 0/5
|
Sk±d: Wroc³aw STB |
|
|
 |
 |
 |
|
[link widoczny dla zalogowanych] - RADIO FOS-ZOE CZYLI RADIO OAZOWE
Ruch ¦wiat³o-¯ycie (znany powszechnie jako Oaza) jest jednym z ruchów odnowy Ko¶cio³a wed³ug nauczania Soboru Watykañskiego II. Ruch ten powsta³ w Polsce, a jego za³o¿ycielem by³ S³uga Bo¿y ks. Franciszek Blachnicki.
Ruch gromadzi ludzi ró¿nego wieku i powo³ania: m³odzie¿, dzieci, doros³ych, jak równie¿ kap³anów, zakonników, zakonnice, cz³onków instytutów ¶wieckich oraz rodziny w ga³êzi rodzinnej, jak± jest Domowy Ko¶ció³ (nazywany tak¿e Oaz± Rodzin). Poprzez odpowiedni± dla ka¿dej z tych grup formacjê Ruch ¦wiat³o-¯ycie stara siê wychowywaæ "dojrza³ych chrze¶cijan" i s³u¿yæ odnowie Ko¶cio³a przez przekszta³canie parafii w ¿ywe "wspólnoty wspólnot", czyli doprowadzanie parafii do stanu, w którym nie bêdzie potrzebne istnienie wspólnot (wype³ni siê odnowa Ko¶cio³a).
Znakiem rozpoznawczym Ruchu ¦wiat³o-¯ycie jest starochrze¶cijañski symbol ΦΩΣ ΖΩΗ (czyt. fos-dzoe) - greckie s³owa "¶wiat³o" i "¿ycie", krzy¿uj±ce siê na literze "omega", która tutaj jest symbolem Ducha ¦wiêtego (jako tego, który jest wszystkim):
Historia ruchu
Pocz±tki historii Ruchu siêgaj± pierwszej "oazy", czyli wyjazdu rekolekcyjnego o programie charakterystycznym dla Ruchu, która odby³a siê w r. 1954 z ministrantami. Przed rokiem 1976 Ruch by³ znany pod nazw± "Ruch oazowy", "Ruch ¯ywego Ko¶cio³a", "Ruch Niepokalanej". Twórc± oazy, za³o¿ycielem Ruchu i pierwszym moderatorem krajowym by³ ks. Franciszek Blachnicki (24 marca 1921-27 lutego 1987). Drugim, po ks. Blachnickim moderatorem Ruchu ¦wiat³o-¯ycie by³ ks. Wojciech Danielski (pochowany w Warszawie na Pow±zkach), zmar³y w r. 1985. Od kilkunastu lat Ruch ¦wiat³o-¯ycie dzia³a tak¿e za granic±: w Bu³garii, w S³owacji, w Czechach, w Niemczech, na Bia³orusi i na £otwie oraz od 2006 roku w Irlandii.
Cel Ruchu ¦wiat³o-¯ycie jest osi±gany poprzez realizacjê programu formacyjnego. Ka¿dy uczestnik Ruchu po ewangelizacji, prowadz±cej do przyjêcia Jezusa Chrystusa jako swego osobistego Pana i Zbawiciela, uczestniczy w formacji w grupie "uczniów Jezusa" (deuterokatechumenat), a nastêpnie we wspólnocie diakonijnej, podejmuj±c konkretn± s³u¿bê (diakoniê) w "Ko¶ciele i ¶wiecie". Jest ona niemal zawsze zwi±zana z pos³ugami na rzecz Ruchu. Ewangelizacja - katechumenat - diakonia, to trzy etapy drogi formacyjnej Ruchu ¦wiat³o-¯ycie na wszystkich poziomach formacji. Nieod³±cznie z tym ruchem wi±¿e siê Krucjata Wyzwolenia Cz³owieka - jest to powstrzymanie siê od napojów alkoholowych, papierosów i wszelkich u¿ywek jako sposób walki z problemem alkoholowym w Polsce.
Podstawowe metody realizacji programu formacyjnego to: - metoda "¶wiat³o-¿ycie", przenikaj±ca wszystkie elementy programu formacyjnego, polegaj±ca na tym, ¿e szuka siê ¶wiat³a w S³owie Bo¿ym, by wprowadziæ je w swoje ¿ycie; - oaza rekolekcyjna i ma³a grupa formacyjna.
Specyfik± metody Ruchu ¦wiat³o-¯ycie jest realizacja zasady "¿ycie z ¿ycia" (tylko osoba która sama ¿yje dojrza³± wiar±, mo¿e j± przekazywaæ innym) i zasady organicznego wzrostu.
Struktura ruchu jest zgodna ze struktur± Ko¶cio³a: ma³e grupy do których nale¿± uczestnicy Ruchu, zasadniczo tworz± jego wspólnotê w parafii. Wspólnoty Ruchu utrzymuj± ze sob± ³±czno¶æ spotykaj±c siê na Dniach Wspólnoty.
Odpowiedzialno¶æ za ca³o¶æ Ruchu sprawuje Moderator Generalny Ruchu ¦wiat³o-¯ycie. Na szczeblu kraju, diecezji i parafii odpowiedzialno¶æ pe³ni± moderatorzy krajowi, diecezjalni i parafialni. Ka¿dy moderator pe³ni sw± pos³ug± wraz z zespo³em diakonii. Diakoniê moderacji mog± pe³niæ zarówno osoby ¶wieckie, jak i duchowne.
Kap³ani spe³niaj± rolê moderatorów lub opiekunów (w wypadku nieprzynale¿no¶ci do Ruchu), a nienale¿±cy do stanu duchownego - ¶wieckich odpowiedzialnych i animatorów. Spoczywa na nich odpowiedzialno¶æ za duchow± formacjê uczestników Ruchu i eklezjalno¶æ wspólnot.
To s± suche fakty, zaczerpniête ze strony [link widoczny dla zalogowanych] je¶li kto¶ chce co¶ uzupe³niæ, bardzo prosze i serdecznie za to dziêkuje |
|